5 tips om Instagram te gebruiken om je volgende reis te plannen
Instagram kennen we allemaal. Het is een geweldige manier om je foto’s te delen waarop je ziet hoe Starbucks jouw naam verkeerd gespeld heeft, hoe prachtig de zonsondergang in Zuid-Afrika is en hoe je je volgers jaloers maakt terwijl je aan een kabelbaan door de Costa Ricaanse jungle zoeft. Maar wat je misschien nog niet wist, is het feit dat Instagram ook van pas kan komen bij het plannen van je volgende reis. Hier lees je hoe:
1. De oude vertrouwde hashtag
Laten we beginnen met die oude vertrouwde vriend: de hashtag! Hashtags zijn een manier om onderwerpen, steden, landen en andere coole plekken te categoriseren. Stel dat je interesse hebt om naar Azië te gaan, maar nog niet precies weet naar welk land. Terwijl je op #Asia zoekt, vind je bijvoorbeeld een foto van aapjes die een bad nemen in warmwaterbronnen en denk je: “Dat is de plek waar ik naartoe wil!”. Terwijl je verder zoekt, bijvoorbeeld met behulp van geotags (daarover hieronder meer), ontdek je dat je deze aapjes, Japanse makaken, kunt vinden in –jawel- Japan. Daarna kan je meer toffe dingen ontdekken met de hashtags #Japan, #Tokyo, #thingstodoinjapan enzovoort.
2. Locatie, locatie, locatie
Met behulp van de geotag op Instagram kan je zien waar een foto gemaakt is en dat kan voor een heleboel inspiratie zorgen. Stel dat iemand een foto maakt van een heel coole graffitimuur en er als locatie “Wynwood Wall” staat: klik dan op deze locatietag en je ziet dat die plek in Miami ligt. Op basis daarvan kan je een lijstje must-sees voor Miami gaan opstellen en voor je het weet heb je een ruwe schets van jouw reisroute, gebaseerd op je eigen voorkeuren en interesses.
3. Reizigers, bloggers, locals
Instagram staat vol met foto’s van reizigers en reisbloggers. Wie op een hashtag als #travel of #travelblogger zoekt, vindt miljoenen en miljoenen accounts (en dan overdrijf ik niet). Instagram heeft ook een toffe feature waarmee je de negen belangrijkste posts van de dag kunt bekijken, zodat je ziet welke het meest geliket zijn. Als je daarop klikt en een beetje verder surft, vind je vanzelf een nieuwe interessante bestemming of blogger om te volgen en je door te laten inspireren. Ook locals zijn interessant om te volgen. Via geotags, bio’s en slimme zoekwoorden zoals #home kom je ze op het spoor.
4. Toerismebureaus
Toerismebureaus zijn in veel landen belangrijk voor de lokale toerismebranche en hebben vaak een eigen Instagram-account. Steden en landen hebben een eigen account als @visitchina of @sydney. Deze pagina’s staan vol tips en adviezen over wat je moet zien, doen, ontdekken en waar je moet eten en slapen.
5. Get social!
Vergeet tot slot niet waar social media in eerste instantie voor bedoeld zijn: socializen! Heb je een foto van een indrukwekkende bestemming gevonden? Stel dan wat vragen in de comments en probeer wat tips te krijgen. Als je de eigenaar van het account niet kent maar je in een dappere bui bent, stuur dan een DM om meer informatie te vragen. Als de ontvanger een blogger is, zijn jouw vragen misschien wel inspiratie voor een nieuwe post. Je kunt natuurlijk ook je eigen netwerk gebruiken: post een foto van jouw droombestemming of de plek waar je volgende reis naartoe zal gaan en vraag om tips. Je weet nooit wie je van goed advies kan voorzien of wie je kan voorstellen aan een local om tijdens je verblijf echt authentieke herinneringen op te doen.
Happy (Insta)travels!