Hoe kun je je LinkedIn-profiel verbeteren: 11 tips
Je bent klaar om je carrière naar een hoger niveau te tillen – en LinkedIn is een van de beste tools die er zijn om dat mogelijk te maken. Maar met meer dan 400 miljoen gebruikers, moet je meer doen om op te vallen.
Nu, voordat we ons verdiepen in hoe je die LinkedIn-superster wordt, wil je misschien eerst je instellingen wijzigen om de activiteitsupdates te verbergen: Afhankelijk van wat en hoeveel je verandert, hoeft je netwerk – d.w.z. je huidige werkgever – niet te zien of een waarschuwing te krijgen voor alle dingen die je doet, leuk vindt en deelt op de site. (Als je een grote verandering hebt die je de wereld wilt laten zien, kun je altijd de instellingen voor die specifieke gebeurtenis weer wijzigen).
1. Blijf up-to-date
Zorg ervoor dat je altijd een geactualiseerd LinkedIn-profiel hebt en niet alleen wanneer je op zoek bent naar een job. Je weet nooit wie de positie van je dromen heeft en door de profielen zoekt naar iemand zoals jij.
2. Zeg “cheese”
Je profiel heeft zeven keer meer kans om views te krijgen als je een foto hebt. Toon een beetje persoonlijkheid, maar probeer het professioneel te houden – je kleedt je immers aan om indruk te maken. Vraag een vriend met een goede camera om de foto te maken – vertrouw niet op een iPhone-foto, tenzij deze van zeer goede kwaliteit is. Zorg ervoor dat je de foto af en toe bijwerkt, zodat je eruit ziet zoals je foto en interviewers je kunnen herkennen.
3. Maak het persoonlijk
Voor je professionele headline heb je 120 karakters om samen te vatten wat je allemaal doet. Dit is een goede plek om creatief te zijn: Deel dat je een wereldreiziger of deskundige woordsmid bent, en gebruik hier indien mogelijk sleutelwoorden uit de industrie. Als je je headline niet bewerkt, zal deze standaard worden aangepast aan je laatste functietitel, wat je misschien niet de maximale exposure geeft. Zorg er ook voor dat je je headline controleert wanneer je een nieuwe job toevoegt, want het kan zijn dat deze terugkomt.
4. Zorg ervoor dat je gemakkelijk te bereiken bent
Als je mensen (die niet met je verbonden zijn) wilt aanmoedigen om contact op te nemen – voeg dan gewoon een call to action toe met je e-mail, website of telefoonnummer in het overzichtsvenster.
5. Zet je zaken op een rijtje
Je prestaties zouden moeten schitteren in je hele profiel. Geef uitleg over je rol in het leiden van projecten, het managen van mensen en het bereiken van doelen – versterkt met cijfers waar je kunt. Wees duidelijk, gefocust en dwaal niet af: Je moet je prestaties en ervaring in een paar zinnen kunnen samenvatten.
6. Laat je Engelse vaardigheden zien
Laat zien hoe internationaal je bent door te bewijzen dat je over serieuze taalvaardigheden beschikt. Zo kan je bijvoorbeeld de eenvoudige en gratis online Engelse test van EF afleggen.
7. Krijg en geef aanbevelingen
Aanbevelingen zijn als referenties en gemakkelijk te krijgen op LinkedIn: Bereik collega’s, vorige supervisors, of huidige managers, en vraag hen om hun inzichten over jouw werk en jouw beste kwaliteiten te delen – en wees er zeker van dat je de gunst teruggeeft.
8. Sluit je aan bij groepen en volg mensen
Maak niet alleen contact met mensen die je al kent – sluit je aan bij groepen of volg influencers om te leren van anderen buiten je netwerk. Je kunt je bij zoveel groepen aansluiten als je wilt, maar minder kan meer zijn – op die manier kun je je met de leden verbinden en nieuwe connecties maken. Als je je LinkedIn-activiteiten naar een nog hoger niveau wilt tillen, waarom start je dan niet je eigen groep en laat je de wereld zien dat je een expert bent op een bepaald gebied?
9. Personaliseer je URL
Op dit moment ziet je LinkedIn URL er misschien uit als linkedin.com/in/firstname-lastname-a821191a. Niemand kan zich dat herinneren, toch? Gelukkig kan je met LinkedIn je URL personaliseren, zodat je de nummers kunt verwijderen en je beroep, brand of wat dan ook kunt toevoegen aan je professionele persoonlijkheid. (Zorg ervoor dat je je nieuwe URL op al je websites, visitekaartjes en andere sociale media-netwerken bijwerkt).
10. Personaliseer je headerafbeelding
Pas de header afbeelding aan om wat persoonlijkheid toe te voegen aan je profiel: Er zijn enkele stockfoto’s beschikbaar, maar als je kan, maak dan je eigen afbeelding (JPG, GIF of PNG, niet groter dan 4MB en tussen 1000×425 en 4000×4000 pixels). Je kunt kijken naar de headers van andere mensen om inspiratie op te doen, maar alles wat in lijn is met je brand, bedrijf of persoonlijkheid zal werken. Oh, en zorg ervoor dat het iets professioneel is dat je wilt dat je toekomstige werkgever ziet.
11. Doe wat lenteschoonmaak
Waarschijnlijk heb je je LinkedIn-profiel een paar jaar geleden opgezet en bleef je alleen maar vaardigheden, ervaring, groepen, connecties of aantekeningen toevoegen. Als dat zo is, is het waarschijnlijk tijd voor een schoonmaakbeurt. Zorg ervoor dat je profiel gericht, duidelijk en beknopt is. Vermeld alleen de vaardigheden en ervaring die relevant zijn voor je carrièredoelen: Als je Microsoft Word kent of als internetgebruiker zal je niet opvallen en wordt je gezien als een standaard voor de meeste jobs. Ook zomerjobs die je 10 jaar geleden had, zijn misschien niet meer relevant. Verlaat groepen of verwijder connecties die niet langer interessant of nuttig zijn. Hetzelfde geldt voor goedkeuringen: Er was een tijd dat iedereen en hun zus werden onderschreven voor zo’n beetje al hun opgesomde vaardigheden. Niemand is overal goed in, dus zorg ervoor dat je alleen maar kwaliteitsaanbevelingen hebt die je vooruit helpen.
Dit bericht werd oorspronkelijk geschreven door Lena, maar werd geüpdatet door Isabelle.