K-pop voor beginners
Al sinds de middelbare school ben ik fan van K-pop, Zuid-Koreaanse popmuziek. Mijn beste vriend was indertijd gek op de groep Girl’s Generation en zijn obsessie werkte aanstekelijk. Hoe meer ik leerde over de grote optredens en hoe de industrie eromheen werkt, hoe interessanter het werd. Daarom hieronder een handleiding K-pop voor beginners.
Entertainmentbedrijven
In de wereld van K-pop zijn bands totaal “geproduceerd”: ze ondergaan een intens proces van training en repetities zodat ze perfect kunnen optreden tegen de tijd dat ze worden gelanceerd. De grootste bedrijven in deze branche zijn een soort platenmaatschappijen: S.M. Entertainment is het brein achter groepen als H.O.T., S.E.S. en Girl’s Generation. En YG Entertainment houdt zich vooral bezig met groepen met een hiphop-achtergrond.
Training
“Idolen”, a.k.a. K-pop-bandleden, ondergaan zware trainingen en zelfs uiterlijke veranderingen zodat ze als één gelijke groep kunnen optreden. Maar hoe dat allemaal begint? In de westerse wereld tonen platenmaatschappijen pas interesse en bieden ze mogelijk een platendeal aan als een artiest eenmaal wat bekender wordt. In de K-pop-wereld wordt het een beetje anders aangepakt… Mensen die ervan dromen een “idool” te worden, gaan alle platenmaatschappijen af en melden zich aan voor talloze audities. Nadat ze eenmaal zijn uitgekozen repeteren ze maanden, soms zelfs jaren, voordat ze beginnen optreden.
Bands
De bands zelf zijn het fascinerendst aan de hele K-pop-wereld. Afgelopen jaren maakten meer dan 240 groepen hun debuut en veel daarvan zijn in en buiten Zuid-Korea extreem populair geworden. Er zijn zowel mannelijke als vrouwelijke bands en vergeleken met groepen uit het Westen zijn ze behoorlijk fors: soms zelfs zo groot als het veertigkoppige NCT. Sommige bedrijven creëren grote groepen zoals EXO zodat de ene helft ervan in Zuid-Korea kan optreden en de andere helft in China. Hoewel K-pop oorspronkelijk een Zuid-Koreaans fenomeen is, is het genre nu wereldwijd zo populair dat steeds meer K-pop-bandleden uit het buitenland komen. Ook jonge mensen uit China, Japan en Australië melden zich bij audities met de hoop om een “idool” te worden.
Muziek
K-pop heeft voor elk wat wils. Hoewel het afstamt van de popmuziek bevat K-pop steeds meer soul-, rap-, rock-, R&B- en zelfs funk-invloeden. Nu de muziek internationaal steeds bekender wordt, zie je de verschillende voorkeuren van het publiek terug in de muziek (de beste manier om een idee te krijgen van de verscheidenheid binnen het genre, is door naar een playlist zoals deze te luisteren).
Videoclips
Hoewel de muziek natuurlijk belangrijk is, is K-pop ook ongelooflijk visueel ingesteld. De videoclips bevatten een indrukwekkende choreografie en de producers doen er alles aan om de populairste bandleden in het midden te zetten. De clip van “I Got a Boy” van Girls Generation won in 2013 zelfs de YouTube Best Video of 2013-award en overtrof daarmee internationale supersterren als Lady Gaga.