Wereldburgerverhalen: kan je dankzij Newton een ultieme reiziger worden?
In 1687 schreef meneer Isaac Newton het neer als zijn derde natuurwet: “Op elke actie volgt een even grote en tegengestelde reactie.” Met deze grensverleggende regel, werd Newton de vader van de klassieke mechanica. Deze derde natuurwet is niet alleen de basis van de moderne wetenschap, maar het geeft reizigers onbedoeld ook een ultieme meetlat in handen om de impact van hun trip te bepalen.
Tijdens een reis word je ondergedompeld in verschillende culturen, talen en waarden. Dat zijn de acties. Daar tegenover verbruik je bepaalde middelen om de reis mogelijk te maken: eten, drinken, hotelkamers, kleding, rondleidingen, etc. Dat zijn ook acties. Wat zijn dan de reacties? Dat wil ik vandaag bespreken. Reizigers zijn wereldburgers, maar hoe weten we zeker dat de acties van onze reizen zullen leiden tot duurzame reacties voor de natuur en de lokale gemeenschappen die we hebben bezocht?
Eerst, de omgeving
Iedereen kent de uitdrukking “koop lokaal”. Maar wat is de invloed van jouw koopgedrag als reiziger voor de lokale omgeving? We halen de derde wet van Newton erbij.
Een voorbeeldje: De mooiste landschappen ter wereld, vind je misschien wel in Costa Rica. Van mythische regenwouden en prachtige zandstranden tot zwoele nevelwouden en indrukwekkende vulkanen: deze natuurlijke schatten zijn niet enkel ecologisch veel waard, maar het zijn ook de grootste toeristische hotspots van het land. Hoe mooi de geluiden van de grote brulapen en enorme groepen ara’s daar ook klinken: mag je niet vergeten niet dat bedrijven net afhankelijk zijn van de kwaliteit en schoonheid van die lokale omgeving. Als reiziger in Costa Rica beslis je helemaal zelf waar je geld naartoe gaat. Waarom zou je dan niet kiezen voor bedrijven die hun best doen om de lokale omgeving te beschermen?
Hoewel het misschien wat meer werk vergt, helpt het echt om vooraf wat onderzoek te doen en te kiezen voor activiteiten met een beperkte impact op de omgeving. Ga eens kajakken of hiken in plaats van een quad te huren, kies een restaurant dat kookt en bakt met streekproducten van lokale boeren in plaats van met geïmporteerde goederen. Laatst raad ik je aan om souvenirs te kopen die lokale werknemers een schappelijk loon opleveren. Op die manier weet je zeker dat jouw toeristendollars in de gemeenschap blijven en helpen om de lokale omgeving te beschermen.
Hoeveel is je geld waard?
Ga je ergens naartoe waar met een andere munteenheid wordt betaald of waar met heel andere bedragen wordt gewerkt, is het enorm belangrijk om de waarde van je geld goed te kennen. Dit lijkt misschien te voor de hand liggend, maar als toerist is het soms lastig om te begrijpen hoeveel iets echt waard is in andere valuta of in specifieke regio’s. Als je geen idee hebt en per ongeluk meer betaalt dan de locals, kun je de duurzaamheid van de lokale gemeenschap schaden. Wacht wat, dus meer betalen is niet altijd goed?
Ik leg het even uit met een voorbeeldje: stel dat een taxirit vanuit jouw hotel naar de hippe restaurantwijk in de stad ongeveer vijf dollar kost voor locals, maar dat taxichauffeurs weten dat ze bij toeristen tien dollar in rekening kunnen brengen. Bijgevolg, willen chauffeurs liever toeristen dan locals als klant en wordt een rit ook voor de lokale bevolking duurder. Dit patroon komt niet enkel voor in de taxibranche maar breidt zich uit naar etenswaren, restaurants en huur, waardoor de levenskosten stijgen terwijl de salarissen van de lokale bevolking vrijwel gelijk blijft. Als deze onbalans lang standhoudt, kan dat de complete levensstijl van de lokale bevolking bedreigen.
Kortom: hoewel het misschien goed voelt om je taxichauffeur te veel te betalen omdat het een “aardige gast” is en omdat hij je favoriete Nikki Minaj-liedje draaide, is het belangrijk om te beseffen hoe jouw “acties” tot negatieve “reacties” kunnen leiden bij de mensen die leven en werken in de regio die jij bezoekt.
Wat leren we hieruit?
Iedereen die de mogelijkheid en het privilege heeft om te reizen, bevindt zich in een unieke positie om zich te verzekeren dat zijn aankopen de lokale omgeving, economie en gemeenschap steunt. Door je te gedragen als een wereldburger en de derde wet van Newton in je achterhoofd te houden, zorg je ervoor dat jij, de lokale bevolking en toekomstige generaties kunnen blijven genieten van deze fenomenale, bijzondere plaatsen in de wereld.